onsdag 9. juli 2008

Jeg fant! Jeg fant!



I vinstativet i kjelleren i vårt nye hjem dukket det jammen opp en flaske Bollinger! Og en vintage en til og med: Grande Année 1996. Grande Année lages kun i spesielt gode år (som 1996 altså var for Champagne), og kun på druer fra grand cru- og premier cru vinmarker.

Champagne er for mange en drikk som er forebeholdt diverse feiringer, men jeg synes den fortjener en plass i "hverdagen" - litt hverdagsglamor rett og slett. Jeg drikker alkohol såpass sjelden at når jeg gjør det så vil jeg ha det jeg liker best. Eller så har vi jo Madame Bollier sin variant: "I drink it when I'm happy and when I'm sad. Sometimes, I drink it when I'm alone. When I have company I consider it obligatory. I trifle with it if I'm not hungry and drink it if I am; Otherwise I never touch it - unless I'm thirsty!"

Toralf Bølgen har forresten skrevet en bok om Champagne; den heter "Champagne: diva og dronning" og på bokomslaget står det blant annet følgende: "...en perlende følelse av friskhet som kiler deg lett fra seksårsjekslene og bakover. Svært få drikker, om noen, kan være så ufattelig leskende som champagne. Den innebærer et umiddelbart farvel til all sutring og tristesse, og er derfor en av tidenes mest effektive mottrekk overfor enhver antydning til hengenebb og humørsyke. Vårslapphet og skattetrykk, bilringer og appelsinhud..."

Argumenter nok for å velge Champagne istedet for vin på neste jentekveld?

Ingen kommentarer: